Februari 2025
Interview met Inge de Haas, onze Digisterker-docententrainer
Docenten die de cursus ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’ willen gaan geven, moeten eerst de Digisterker-docententraining volgen. Tijdens de training wordt zowel de inhoud van de cursus besproken als richtlijnen gegeven voor het omgaan met de privacy van cursisten tijdens de les. De training wordt sinds 2019 gegeven door Inge de Haas, onze Digisterker-docententrainer. We spraken haar over haar trainerschap en haar werk in Bibliotheek de Zoomerij. Stichting Digisterker organiseert de training regelmatig, zowel online als op locatie.
1. Hoe ben jij bij Stichting Digisterker terecht gekomen als docententrainer?
‘Ik werkte bij Bibliotheek Rivierenland onder andere als mediacoach en gaf er de Digisterker-cursussen. Er was regelmatig contact tussen Stichting Digisterker en de coördinator van de bibliotheek. Op een gegeven moment zocht Digisterker iemand om de toenmalige Digisterker-docententrainer te vervangen in verband met zwangerschapsverlof. Digisterker vroeg de coördinator of zij iemand wist. Mijn naam is toen genoemd. Ik heb een keer meegekeken en ben uiteindelijk drie maanden vervangend docententrainer geweest. Na die paar maanden heeft jullie toenmalige docententrainer nog even gewerkt, maar uiteindelijk besloot ze te stoppen. Toen werd ik gebeld door Piet of ik haar definitief wilde vervangen [Piet Boekhoudt is de directeur van Stichting Digisterker]. Nou, dat wilde ik wel! Ik ben in 2019 begonnen als Digisterker-docententrainer. Dat was ook het moment dat ik als zzp’er startte, want dat was ik altijd al van plan. Sinds twee jaar werk ik als mediacoach bij de Zoomerij en geef daar onder andere de Digisterker- en DigiVitaler- cursussen. Nu combineer ik het werk voor jullie met mijn werk als mediacoach bij de Zoomerij.’
2. Wat houdt je werk als Digisterker-docententrainer in?
“Als Digisterker-docententrainer train ik medewerkers en/of vrijwilligers van bibliotheken in het geven van het lesprogramma ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’. Tijdens mijn training probeer ik de toekomstige docenten te enthousiasmeren om aan de slag te gaan met het programma. Ik zorg ervoor dat zij een helder beeld krijgen van de structuur van het lesprogramma en weten waar ze het lesmateriaal kunnen vinden. Daarnaast benadruk ik het belang van zorgvuldig omgaan met privacygegevens, en laat ik ze ervaren hoe ze dit aan cursisten kunnen overbrengen.”
3. Hoe bereid je je voor op het geven van een docententraining?
‘Het verhaal zit inmiddels goed in mijn hoofd. Wel kijk ik altijd wat er is aangepast. Af en toe komt er iets nieuws bij, zijn er aanvullingen op het lesprogramma of aanpassingen aan de website digisterkercursus.nl, waarop al het lesmateriaal staat. Deze vernieuwingen pak ik altijd in mijn voorbereiding mee.’
4. Wat zijn je ervaringen bij het geven van de training?
“In het begin gaf ik docententrainingen op locatie. Mede door corona ben ik de trainingen ook online gaan geven. Er is wel verschil of je op locatie bent of online. Het leuke aan op locatie is dat het vaak ook een ontmoetingsmoment is voor vrijwilligers en medewerkers. Soms kennen ze elkaar nog niet. Dan is het van ‘Oh, dus jij bent die of jij bent mijn coördinator’. Zo’n training op locatie is vaak ook gewoon gezellig. Het goede aan online trainingen is dat er ervaringen van verschillende bibliotheken uitgewisseld kunnen worden. ‘Oh, doen jullie dat zo.’ De deelnemers aan een online training zijn meestal afkomstig van verschillende bibliotheken, verspreid over het land, vandaar.”
Op locatie is er meestal meer dynamiek, dat vind ik erg leuk. Ik sta graag voor de groep om ze enthousiast te maken. Online is dat wat moeilijker. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
“Voor mij is een training geslaagd als mensen aan het einde zitten te stuiteren op hun stoel van ‘Wanneer kunnen we beginnen met het geven van zo’n Digisterker-cursus, want we hebben er zin in’. Dat ze zich -bij een training op locatie- en masse omdraaien naar de coördinator en zeggen ‘Zijn er al cursussen gepland?’”
5. Je bent zelf Digisterker-docent bij de Zoomerij en werkt dus ook in de praktijk met onze lesprogramma’s Digisterker en DigiVitaler. Wat zijn je ervaringen daarmee en wat vinden cursisten ervan?
“Ik vind het heel leuk! Vooral DigiVitaler vind ik leuk, omdat digitale zorg iets is wat speelt bij de cursisten, iets is waar ze nu al mee te maken hebben. Dat maakt ze heel leergierig. Ze willen er alles over weten. Bij Digisterker is de les over de gemeente-website het leukst. Dan zijn de cursisten ontzettend verrast over wat ze online over hun eigen woonomgeving kunnen vinden en wat ze online allemaal kunnen regelen. Het is los van de inhoud heel mooi om te zien hoe trots en verrast mensen zijn na het volgen van een cursus. ‘Dat ik dit nog kan leren!’ Vaak komen mensen naar de cursussen zonder precies te weten waarvoor. ‘Maar ja, je moet toch wat met dat DigiD, en dan is het toch wel fijn als ik het kan gebruiken.’ Prachtig om achteraf te zien dat ze verbaasd zijn over hun eigen leervermogen. En wat het ze oplevert, wat ze daarna allemaal kunnen.”
“Hoe vaak ik niet een oud-cursist DigiVitaler ben tegengekomen in de bibliotheek die trots zei: ‘Ik heb nu online een afspraak gemaakt met de huisarts.’ Wat ik uit de praktijk van hen terugkrijg, dat vind ik echt super. En als ze eenmaal over de drempel zijn om bij de bibliotheek een cursus te volgen, gaat een deel van hen vaak alle cursussen doen die in de bibliotheek worden aangeboden.”
6. Specifiek heb je ook ervaring met onze aanpak ‘Digisterker voor Vluchtelingen’. Hoe ben je hierbij betrokken geraakt?
‘Als zzp’er ben ik diverse keren door Stichting Digisterker gevraagd om Digisterker voor Vluchtelingen-cursussen te geven bij bibliotheken waar ze niet de menskracht hadden om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik ook aan verschillende bibliotheken en hun samenwerkingspartners de Digisterker-docententraining gegeven, gericht op de doelgroep Vluchtelingen. Hierbij leerden de aspirant-docenten te werken met het lesprogramma Digisterker, en het programma zo aan te passen, dat het kon worden ingezet bij statushouders en/of anderstaligen.’
Inge met één van haar klasjes ‘Digisterker voor vluchtelingen’
7. Hoe vind je de combinatie tussen jouw eigen werk bij de Zoomerij en het geven van de docententraining?
‘Ik vind het heel leuk om zelf als docent voor een groep te staan en die ervaring mee te nemen in de docententraining. Daardoor is de training geen droog verhaal, maar een verhaal uit de praktijk. En omdat ik als zzp’er verbonden ben aan Stichting Digisterker, sta ik met mijn neus vooraan wat betreft nieuwe ontwikkelingen. Daar doe ik mijn voordeel mee. Ik zie het echt als een meerwaarde dat ik vanuit inhoudelijke expertise vragen van aspirant-docenten kan beantwoorden. En ik pik van de mensen waar ik training aan geef ook weer dingen op die ik kan meenemen naar mijn eigen werkpraktijk.’
8. Wat zou jij bibliotheken willen meegeven wat betreft het aanbieden van de lesprogramma’s Digisterker, Digisterker voor Vluchtelingen en/of DigiVitaler?
“Ik zou de bibliotheken vooral willen meegeven dat ze absoluut met DigiVitaler aan de slag moeten gaan, per direct! Omdat de zorg enorm aan het sturen is op het gebruik van digitale zorg. Voor mensen wordt hun wereld groter als ze zelf kunnen meekijken in hun eigen dossier. Huisartsen en ziekenhuizen zijn het patiëntenportaal echt aan het pushen. Hoe fijn is het dan als je weet hoe het werkt. En dan kun je er alsnog voor kiezen om te denken dat het een ver-van-mijn-bedshow is, maar dan weet je waarom je besluit om er wel of niet mee aan de slag te gaan. Het is zo actueel.”
‘Bij ons loopt het werven voor DigiVitaler-cursussen makkelijker dan voor Digisterker-cursussen. Zo krijg ik mijn Digisterker-cursussen vaak wat voller door DigiVitaler-cursisten ernaar door te verwijzen. De DigiVitaler-lessen over digitale zorg spreekt meer tot de verbeelding dan de lessen over de digitale overheid. Inloggen met je DigiD bij een overheidswebsite ervaren mensen vaak als iets abstracts. Dit is niet zo als ze inloggen met hun DigiD op hun patiëntenportaal van de huisarts of het ziekenhuis. Dat is voor de meesten veel concreter. Het is persoonlijker. Ze hebben er, helaas, best vaak mee te maken.’
Geïnteresseerd in de training?
Coördinatoren van de bibliotheek kunnen aspirant-docenten voor een online training aanmelden of een verzoek indienen voor een training op locatie. Dit kan via het formulier ‘Digisterker-docententraining’ op de website digisterkercursus.nl. U vindt dit formulier onder het menu-onderdeel ‘Aanmelden docententraining’ (eerst even inloggen als coördinator).
Ook docenten die willen gaan werken met het lesprogramma ‘DigiVitaler – digitale zorg dichterbij’ kunnen een docententraining volgen, online of op locatie. Het aanmeldformulier hiervoor staat op de website digivitaler.nl onder het menu-onderdeel ‘Aanmelden instructie’ (ook hier eerst even inloggen als coördinator).
Vragen?
Heeft u vragen over de Digisterker-docententraining of de docenteninstructie DigiVitaler? Neem dan contact op met:
Secretariaat Stichting Digisterker
E-mailadres: info@digisterker.nl
Telefoon: 053 2030 062