Digisterker-Nieuwsbrief

December 2024

Tevreden klanten Digisterker en DigiVitaler!

In oktober van dit jaar heeft Stichting Digisterker een klanttevredenheidsonderzoek uitgezet onder de coördinatoren van bibliotheken. We waren namelijk benieuwd hoe de kwaliteit en de bijbehorende dienstverlening werd ervaren van onze lesprogramma’s ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’ en ‘DigiVitaler – digitale zorg dichterbij’. We zijn ontzettend blij met de vele reacties die we binnenkregen. Vanaf deze plek hartelijk dank aan ieder die de moeite heeft genomen om de enquête in te vullen! In dit artikel leest u de uitkomsten terug en vertellen we wat wij met de opgehaalde feedback doen. Ook geven we enkele tips op basis van opmerkingen uit het klanttevredenheidsonderzoek.

Gemiddeld een acht
Om maar met de deur in huis te vallen: de kwaliteit van onze lesprogramma’s en dienstverlening is met gemiddeld een acht beoordeeld! Dat vinden wij een heel mooi resultaat.

In de enquête hebben we gevraagd hoe tevreden men is over de beide lesprogramma’s Digisterker en DigiVitaler op de onderwerpen bruikbaarheid, vindbaarheid, actualiteit (up-to-date), ondersteunend materiaal (zoals PowerPoint-presentaties voor docenten), communicatie- en promotiematerialen en de docententraining. Ook is gevraagd hoe men de tevredenheid van de cursist inschat ten aanzien van de lesprogramma’s.

Tot slot zijn er enkele vragen gesteld over onze dienstverlening. Vragen over onze helpdesk, de werking van de techniek en onze informatievoorziening bij aanpassingen of toevoegingen aan het lesmateriaal.

Tevreden over actualiteit en bruikbaarheid
Digisterker
Wat betreft Digisterker zijn mensen over het algemeen tevreden tot heel tevreden op de hierboven genoemde onderwerpen. De actualiteit, docententraining en tevredenheid van cursisten met het lesprogramma worden het hoogst gewaardeerd.

Door de cursus leren de cursisten om te gaan met de DigiD, ze raken vertrouwd met verschillende overheidssites. In het boek en op de dia’s wordt alles goed uitgelegd.

DigiVitaler
Voor DigiVitaler worden bruikbaarheid, vindbaarheid en cursisten-tevredenheid het hoogst gewaardeerd, met gemiddeld tevreden tot heel tevreden.

Mensen zijn achteraf heel blij dat ze hebben meegedaan, ze zien de voordelen van digitale gezondheid en maken er nadien meer gebruik van.

Dienstverlening
Over het contact met onze organisatie, bij benodigde hulp of een vraag, zijn de meeste mensen heel tevreden. Over de werking van de techniek (lukt het bijvoorbeeld om in te loggen, lesmaterialen te downloaden of online materiaal te gebruiken) zijn de meeste mensen tevreden. Dit geldt ook voor onze informatievoorziening bij aanpassingen of toevoegingen aan het lesmateriaal.

Hulp van jullie organisatie is altijd snel en vriendelijk. Ik vind het prettig dat aanpassingen en toevoegingen via verschillende kanalen worden gedeeld. Ik zie het persoonlijk voornamelijk via LinkedIn.

Feedback
Naast prachtige complimenten hebben we ook enkele aandachtspunten ontvangen. Deze hebben we intern besproken en beoordeeld op wat we ermee kunnen doen. Een aantal van deze punten pakken we op. Natuurlijk zullen we u hierover informeren wanneer nodig.

Tips
Ook kwamen er vragen uit het onderzoek naar voren. Daarover kunnen we alvast de volgende tips geven:

  • Vind je het standaard-werkboek Digisterker te dik? Stel je eigen werkboek samen via de ‘Mijn versie’-optie of print hoofdstukken los via de optie ‘Digisterker door Doen’.
  • Wil je DigiVitaler-cursisten beter begeleiden in de oefenomgeving Patiëntenportaal huisarts of ziekenhuis? Houd ze erbij via de opdrachten op de werkbladen. Zo gaan ze meer gestructureerd door het oefenportaal heen.
  • Wil je weten of er wijzigingen zijn in het lesmateriaal? Deze worden genoemd in de grijsgekleurde ‘uitgelicht’-blokjes op de startpagina’s van websites van de lesprogramma’s, rechts op het scherm (zichtbaar na ingelogd te zijn als docent). Grote wijzigingen, zoals recent de aanpassingen op de website digisterkercursus.nl, worden gecommuniceerd via mailing, LinkedIn en de nieuwsbrief. Bij het samenstellen van het Digisterker-werkboek staat achter de hoofdstukken de datum wanneer iets voor het laatst gewijzigd is.

We sluiten graag af met een mooie quote die gelijk een tip is voor andere bibliotheken:

Voor veel cursisten is het de manier om te ontdekken dat ze nog veel meer bij kunnen leren over het gebruik van hun tablet, laptop en/of mobiele telefoon. Dankzij deze cursus [DigiVitaler] krijgen we ook andere cursussen gevuld.

Vragen?
Heeft u vragen over het klanttevredenheidsonderzoek? Neem dan contact op met:

Chantal Venema, medewerker Dienstverlening en Relatiebeheer bij Stichting Digisterker
E-mailadres: chantal.venema@digisterker.nl
Telefoon: 06 1142 5910