Digisterker-Nieuwsbrief

Juli 2025

Digisterker door de ogen van anderen

Ook andere organisaties besteden aandacht aan de lesprogramma’s van Stichting Digisterker.
Hieronder een selectie van de afgelopen twee maanden…

'De afgelopen weken heb ik als medewerker van Bibliotheek Venlo, samen met twee enthousiaste vrijwilligers, met veel plezier een cursus van 5 lessen gegeven in de vestigingen Venlo en Tegelen over Digisterker. Tijdens deze lessen leerden deelnemers meer over belangrijke overheidswebsites zoals MijnOverheid, de Gemeente Venlo, Levensgebeurtenissen en het SVB, én oefenden ze met veilig inloggen met DigiD. Het was geweldig om te mogen doen! De sfeer was positief, de deelnemers waren gemotiveerd en de reacties achteraf waren ontzettend leuk en dankbaar. Als kers op de taart ontvingen alle cursisten aan het einde een certificaat als erkenning voor hun inzet en deelname.'

Bericht staat op het LinkedIn-account van Gerty Gruijters, medewerker Klantenservice bij Bibliotheek Venlo, locatie Blerick: Digisterker-workshops in Bibliotheek Venlo & Tegelen

'Digitale zorg is voor veel mensen nog een uitdaging. Stichting Digisterker en MijnGezondheid.net slaan de handen ineen om burgers én zorgverleners te ondersteunen. In de bibliotheek kunnen mensen via het lesprogramma DigiVitaler oefenen met o.a. MijnGezondheid.net en MedGemak. Zorgverleners hebben hierin een sleutelrol door digitaal contact bespreekbaar te maken en gericht door te verwijzen. Samen maken we digitale zorg toegankelijk voor iedereen!'

Bericht staat op het LinkedIn-account van PharmaPartners, ontwikkelaar van 'Verbindende ICT voor eerstelijnszorgverleners en patiënten': Digitale zorg is voor veel mensen nog een uitdaging

'This is a great example of how libraries can truly support people who didn’t grow up in the digital age. Big thanks to Philip, one of our course participants, for sharing his story. After Klik en tik and Digisterker, he feels more confident and he knows that in the library you can find so much more than literature.'

Bericht staat op het LinkedIn-account van Aleksandra Pavlović, Library Coordinator bij Bibliotheek Oostland: [This is a great example of how...]

"De campagne Meedoen aan digitale zorg bestaat uit vijf videoportretten. Dicky Gingnagel, Ria van Ras, Jose Brunselaar, Wil Ruisendaal en Anita Ossewaarde vertellen hoe zij dat ene zetje kregen en daardoor vol trots meedoen met digitale zorg. Of het nu ging om een uitleg van de huisarts of een cursus in de bibliotheek — elk verhaal laat zien wat er mogelijk is als iemand gezien en op een passende manier geholpen wordt. [José Brunselaar vertelt in haar video het volgende:] 'Sinds dat ik de cursus DigiVitaler heb gedaan, gebruik ik nu Uw Zorg Online. Ik gebruik de Apothekers app. In het begin was het even heel moeilijk. Ik nu nu m'n eigen daar heel goed in redden nu.'"

Link video: https://youtu.be/xNYWCXnZ7Nc?si=VgyqKE0zFiQ6uegj

Artikel op de website van Pharos, het landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen: Meedoen aan digitale zorg

'In deze laatste editie van ‘De bibliotheek helpt je op weg. Verhalen met impact’ delen we een bijzonder verhaal uit de Penitentiaire Inrichting (PI) in Heerhugowaard. Want taal en kennis vergroten niet alleen kansen – ze geven ook mensen een nieuwe start. Het Digisterker-programma helpt gedetineerden om wegwijs te worden in de digitale overheid. Van het aanvragen van DigiD tot inzicht krijgen in boetes, diploma’s en zorgverzekering – dit programma geeft hen de tools om beter voorbereid terug te keren in de maatschappij.'

Bericht staat op het LinkedIn-account van Bibliotheek Kennemerwaard: Verhalen met impact – Digisterker in de PI

'Patiënten van het WZA ontvangen bij een eerste afspraak standaard het verzoek om de BeterDichtbij-app te activeren. Ondertussen doet ruim 70% van onze patiënten dit gelijk! Dit is niet alleen het hoogste acceptatiepercentage van Nederland, het is gelijk een mooie basis voor de start van onze digitale zorg. We kunnen nu vanaf het eerste contact al eenvoudig en veilig met de patiënt communiceren. [...]  Uit onderzoek weten we dat de reden van patiënten om de app niet gelijk te activeren is: niet willen, niet kunnen of wij hebben onjuiste gegevens. Het percentage van 70% wordt dus in de loop van de tijd hoger door het verificatieproces te activeren, en door het aanbieden van de workshop DigiVitaler bij de De Nieuwe Kolk.'

Bericht staat op het LinkedIn-account van Wilhelmina Ziekenhuis Assen: [Patiënten van het WZA ontvangen bij een eerste afspraak standaard het verzoek om de BeterDichtbij-app te activeren]