De Digisterkerdag was op donderdag 18 april 2024 in de Mariënhof in Amersfoort. Het thema van de dag was ‘Online begint offline – mensen helpen mensen’.
Programma
Inhoud keuzesessies
Sessieronde 1 – 11:30-12:30
Sessieronde 2 – 13:30-14:30
2.1 Lokale samenwerking helpt jongeren bij digitaal geregel
Een deel van de jongeren kan thuis geen hulp krijgen bij het regelen van hun digitale zaken. Zij zijn aangewezen op professionals om hen heen, bijvoorbeeld jongerenwerkers, bibliothecarissen (IDO) of decanen. Je hoort over de pilot ‘Lokale samenwerking jongeren en digitaal geregel’ die in januari van start is gegaan. In deze pilot onderzoeken organisaties uit drie gemeenten hoe zij er samen voor kunnen zorgen dat jongeren beter worden ondersteund bij hun digitale regelzaken.
Daarna vertellen Financieel Informatiepunt Jongeren SHout Leiden, bibliotheek BplusC en Bibliotheek Kennemerwaard over hun ervaringen in de lokale samenwerking en het begeleiden van jongeren. Op welke plekken bereiken zij jongeren? Wat voor soort ondersteuning bieden ze? En hoe vullen de lokale organisaties elkaar hierin aan?
Sprekers
Financieel Informatiepunt Jongeren SHout Leiden – Nienke Heeres
BplusC – Philear Jongkind
Bibliotheek Kennemerwaard – Willem Zevenhuizen
Stichting Digisterker – Angeliek van der Zanden
2.2 Digitale zorg dichterbij
Er zijn steeds meer digitale mogelijkheden voor mensen om hun eigen gezondheid te monitoren en zorg te regelen. Denk bijvoorbeeld aan patiëntportalen van de huisarts en het ziekenhuis of een videoconsult.
Maar er is een grote groep van mensen die moeite heeft om deze ontwikkelingen bij te benen. Zij missen de benodigde digitale vaardigheden die hiervoor nodig zijn.
Steeds meer bibliotheken bieden daarom het lesprogramma DigiVitaler aan. Met dit lesprogramma maken mensen in verschillende lessen kennis met digitale zorg en leren ze ermee te werken.
We gaan in deze sessie in op de kansen die het lesprogramma bibliotheken en zorgorganisaties biedt om samen te werken aan het digitaal zelfredzamer maken van mensen, met name in het gebruik van digitale zorg.
DNK en het Wilhelmina Ziekenhuis Assen vertellen over hun samenwerking hierin. Wat was de aanleiding om samen te werken? Hoe geven ze hier vorm aan? Welke uitdagingen komen ze tegen? En wat zijn de ideeën voor de toekomst?
Sprekers
Wilhelmina Ziekenhuis Assen – Saskia Carli
DNK – Ilse Jonker
Stichting Digisterker – Bram te Brake
2.3 Publieke dienstverlening vanuit de leefwereld van mensen
Mensen hebben meestal contact met meerdere publieke dienstverleners. Het programma Dienstverlening van het ministerie van BZK werkt aan verandering van publieke dienstverlening, namelijk vanuit de leefwereld van mensen en niet vanuit de organisatie van de overheid. Dat is een nieuwe dimensie aan publieke dienstverlening. Een andere dimensie die wordt toegevoegd is zorgen voor de juiste balans tussen digitale en niet-digitale dienstverlening.
Deze sessie geeft inzicht in beleidsthema’s vanuit de rijksoverheid. Welke ontwikkelingen kunnen we verwachten op het gebied van publieke dienstverlening?
Tijdens deze presentatie nemen medewerkers van het programma je mee in verschillende thema’s en programma’s waar BZK samen met medeoverheden, uitvoeringsorganisaties én de mensen waar het om gaat aan werkt. Zoals de inrichting van gemeentelijke ondersteuningsstructuren met plekken waar mensen informatie krijgen of worden geholpen (zoals de Informatiepunten Digitale Overheid, overheidsbrede loketten en andere lokale plekken), het organiseren van proactieve dienstverlening, de aanpak levensgebeurtenissen en de ontwikkeling van standaarden voor publieke dienstverlening. Zodat de publieke dienstverlening áltijd recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van mensen.
Vervolgens gaat BZK graag met de aanwezigen in gesprek over:
- wat deze ontwikkelingen betekenen voor de dienstverlening van maatschappelijke organisaties die bijdragen aan de hulpstructuur;
- wat er nodig is op het gebied van educatie en voorlichting en wie kunnen of moeten daarin een rol spelen?
Sprekers
Ministerie van BZK Directoraat-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie – Christel Olivers en Jacco Walters
2.4 Vrijwilligers en medewerkers – samen sterker
Vrijwilligers zijn een onmisbare schakel in de samenleving, zo ook als het gaat om het helpen van mensen met het aanleren van digitale vaardigheden. Veel organisaties zijn van oudsher bekend met het werken met vrijwilligers. Door de jaren heen is het vrijwilligerswerk veranderd. Voorheen werden vrijwilligers voornamelijk ingezet bij uitvoerende taken, zonder dat er veel werd stilgestaan bij hun expertise en wat zij zelf graag wilden doen. Tegenwoordig is dit anders. De uitdaging is om meer recht te doen aan de expertise en intrinsieke motivatie van vrijwilligers, om zo tot een meer duurzame samenwerking te komen met medewerkers van de organisatie.
In deze sessie gaan we aan de hand van drie thema’s in gesprek met elkaar, vrijwilligers én medewerkers. We bespreken trends in het vrijwilligerswerk anno 2024 en spreken samen door over het werven, binden en boeien van vrijwilligers.
Een inspirerende en interactieve sessie, voor de vrijwilliger en de medewerker!
Spreker
Cubiss – Lonneke Jans
Sessieronde 3 – 15:00-16:00
Lees in onze privacyverklaring hoe Stichting Digisterker omgaat met je persoonsgegevens.