Digisterker-Nieuwsbrief

Oktober 2022

Training Gastdocent Doe je digiding! – meld je aan!

Steeds meer middelbare scholen werken samen met bibliotheken bij de inzet van het lesprogramma Doe je digiding! Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van een gastles of het geven van een workshop over de digitale overheid tijdens een projectweek op school. Dat scholen behoefte hebben aan ondersteuning op het gebied van digitale geletterdheid, blijkt ook uit de gesprekken met het onderwijsveld over het Masterplan Basisvaardigheden van onderwijsminister Dennis Wiersma. Zo maken scholen het liefst gebruik van goede, praktische voorbeelden van aanpakken voor digitale geletterdheid én van externe ondersteuning, zoals door bibliotheken. Om bibliotheken hierin te ondersteunen, biedt Stichting Digisterker sinds kort de training ‘Gastdocent Doe je digiding!’’ aan.

Data komende trainingen
Wilt u als educatief medewerker van een bibliotheek ook vo-scholen in uw werkgebied ondersteunen op het vlak van digitale geletterdheid? Meldt u zich dan aan voor de training ‘Gastdocent Doe je digiding!’ De eerstvolgende trainingen zullen plaatsvinden op:

  • Dinsdag 11 oktober 13:00 – 16:30 uur
  • Vrijdag 23 oktober 09:30 – 13:00 uur
  • Woensdag 2 november 13:00 uur – 16:30 uur
  • Dinsdag 22 november 09:30 – 13:00 uur
  • Dinsdag 6 december 13:00 – 16:30 uur

In de training maken educatiespecialisten van de bibliotheek kennis met jongeren en de digitale overheid, leren zij de doelgroep kennen en bereiden zij hun eigen gastles voor. De trainingen zullen worden gegeven door Marith Clignet in Seats2meet, Utrecht CS. Marith is naast medewerker Jongereneducatie bij Stichting Digisterker ook docent Omgangskunde in het mbo. Klik hier voor meer informatie over de inhoud van de training, de kosten en het online aanmeldformulier.

Eerste training achter de rug
Op dinsdag 6 september vond in Utrecht de eerste training ‘Gastdocent Doe je digiding!’ plaats. Tijdens de training hebben de deelnemers met elkaar gesproken over de doelgroep jongeren. Er werd besproken waar jongeren in het contact met digitale diensten van overheidsorganisaties tegenaan lopen en hoe je je gastles kunt afstemmen op de wensen van een school en het niveau van de leerlingen. Ook was er aandacht voor hoe het is om voor een groep jongeren staan, en kregen de deelnemers tips om jongeren te motiveren. Vervolgens gingen de deelnemers met elkaar een gastles maken, om hem uiteindelijk aan elkaar te presenteren.

‘Het overzicht met de kenmerken van de doelgroepen vond ik heel waardevol. Ook het uitschrijven van de eerste opzet voor het indelen van de gastles vond ik enorm duidelijk.’ Jenny Koopman -KopGroep bibliotheken.

Vragen?
Heeft u nog vragen? Dan kunt u deze mailen naar Marith Clignet: marith.clignet@digisterker.nl.