Digisterker-Nieuwsbrief

Oktober 2025

Met pensioen

Na ruim veertig jaar werken in de bibliotheeksector neem ik half december afscheid. Met voldoening kijk ik terug op alles wat ik sinds 1984 samen met anderen heb kunnen doen.

Logo's van Digisterker, Cubiss en Universiteitsbibliotheek Nijmegen

Ik begon als titelbeschrijver bij de Universiteitsbibliotheek Nijmegen en eindigde als ontwikkelaar van multimediale lesprogramma’s. Bij Cubiss werkte ik onder meer aan Botje Bij, Welke kunstenaar past bij mij? en Ik lees de wereld (klik hier als je meer wilt weten over deze projecten). De afgelopen jaren was ik bij Stichting Digisterker naast andere werkzaamheden betrokken bij het jongerenprogramma Doe je digiding! en DigiVitaler, het lesprogramma over digitale zorgtoepassingen.

Logo Bij de bieb. Dit is het logo van Bibliotheek Berkel & IJssel, kortweg BIJ de bieb. Hier is het logo gebruikt als illustratie voor de bibliotheek in het algemeen

De bibliotheek is de meest laagdrempelige culturele en maatschappelijke voorziening die er is: toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud. Ik heb vrijwel mijn hele loopbaan in en voor bibliotheken mogen werken. Daar ben ik misschien wel het meest trots op.

Logo van het uitgeverijtje Uitgeverij Van Groningen

Steeds opnieuw vond ik inspiratie in woord, beeld en geluid, ook buiten mijn werk: ik publiceerde artikelen over Louis Paul Boon en Sal Santen en begon Uitgeverij Van Groningen, een kleine uitgeverij van één-katernboekjes en een online platform voor muziekvideootjes.

Collage van mijn collega's bij Stichting Digisterker

Dank aan iedereen met wie ik heb samengewerkt, in het bijzonder mijn collega’s bij Stichting Digisterker. Het was een voorrecht om deel uit te maken van zo’n maatschappelijk relevante organisatie met zulke betrokken medewerkers.

Foto van Jan en zijn vrouw Elvira

En de toekomst? Samen met mijn vrouw Elvira leuke dingen doen, wandelen met de hond en rustig op zoek naar vrijwilligerswerk. De rest zie ik wel…

Het ga jullie goed!

Jan
jan.vanavezaath@digisterker.nl

*
ze ligt altijd aan mijn voeteneind
draait rondjes voor ze liggen gaat
plet zo het denkbeeldig gras
ze ziet me als een soortgenoot
gehandicapt want zonder staart
met een neus van niets
ze leert me veel
zoals het belang van slapen overdag
van altijd alert zijn als je buiten bent

ik heb haar lief
gun haar de ruimte met mijn voeten
schik me, draai voor haar mijn eigen rondjes

zomers begeleiden zwaluwen onze tochten
zoals dolfijnen een schip op zee
's winters krommen we onze rug
trotseren hagel en sneeuw
in de herfst lopen we in de regen
schudden thuis onze vachten uit

zo vieren we de lente
elke dag, jaar in, jaar uit

[...]

Uit: Jan van Avezaath, Notities 2018–2020, Uitgeverij Van Groningen, 2021

Ik heb al die jaren veel in de trein gezeten, op weg naar mijn werk…

Botje Bij – Cubiss

Bij Botje Bij (2014) staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal (groep 1 en 2). Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren zo iets over de wereld. De lessenreeks stimuleert de verbeelding van de kinderen door ze lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Botje Bij wordt nog steeds door bibliotheken in het land aangeboden, bijvoorbeeld door Bibliocenter.

Logo Botje Bij
Welke kunstenaar past bij mij? – Cubiss

 Een online lessenreeks voor middelbare scholieren rondom het bezoek aan een hedendaags kunstmuseum (De Pont in Tilburg). De reeks, sociaal-constructivistisch van opzet, begint met een les voorafgaand aan het museumbezoek: elke leerling doet individueel een multimediale smaaktest. De uitkomst van deze associatieve test is een viertal kunstenaars met werk in het museum, kunstenaars waar de leerling iets mee zou kunnen hebben. Vervolgens gaan de leerlingen in het museum in groepjes van twee kijken of dit ook daadwerkelijk zo is. Hoofddoel van de test is niet de perfecte match, maar het prikkelen van de nieuwsgierigheid. Welke kunstenaar past bij mij? (2010) is nog lang gebruikt door De Pont, maar wordt inmiddels niet meer aangeboden. Hier een glimp van hoe het eruit zag in het museum tijdens een Welke kunstenaar-les.

Logo Welke kunstenaar past bij mij?
Ik lees de wereld – Cubiss

Een website die ik samen met Hans van Driel van de Universiteit van Tilburg en enkele van zijn studenten in 2013 heb ontwikkeld. Een interactieve site, waar je als bezoeker je eigen routes kunt maken en je eigen verhalen kunt uploaden. De site gaat over semiotisch lezen en is gebaseerd op het werk van van C.S. Peirce (1839-1914). Hoofddoel van dit project was de grenzen van het lezen te verkennen. De website is inmiddels uit de lucht. Er is op internet nog wel een artikel over het project terug te vinden. Er werd gelezen met alle zintuigen (zie het videootje hieronder). Mijn mooiste mislukking! Inhoudelijk een prachtig project en de samenwerking was heel inspirerend, maar de website had te veel toeters en bellen. Sindsdien ga ik als ontwikkelaar voor zo eenvoudig mogelijk. Veel van geleerd dus!