Digisterker-Nieuwsbrief

December 2025

Digidingen-desk trekt meer dan 100.000 bezoekers

Tussen 14 en 21 jaar krijgen jongeren te maken met verschillende diensten van overheidsorganisaties. Ze moeten een zorgverzekering kiezen, studiefinanciering aanvragen, hun bankzaken zelf regelen en begrijpen hoe toeslagen werken. Voor veel jongeren – én voor hun ouders en begeleiders – is dat een flinke zoektocht.

Digidingen-desk ondersteunt hen daarbij sinds 2022. In die tijd heeft het platform meer dan 100.000 bezoekers bereikt. Dat is een mooie mijlpaal, die laat zien dat jongeren behoefte hebben aan duidelijke, begrijpelijke uitleg over digitale regelzaken. En het enthousiasme van de jongeren die Digidingen-desk weten te vinden, bevestigt dat we op de goede weg zijn.

Tegelijkertijd is onze ambitie groter: we willen dat nóg veel meer jongeren Digidingen-desk leren kennen, zodat zij beter voorbereid zijn op hun digitale regelzaken. Daarom blijft het platform zich ontwikkelen, en blijven we samenwerken met onderwijs, bibliotheken, welzijnsorganisaties en overheidsinstanties om jongeren zo goed mogelijk te bereiken. Helpt u ook mee om in 2026 nog meer jongeren kennis te laten maken met Digidingen-desk?

Digidingen-desk: een platform dat overzicht biedt
Veel jongeren komen op Digidingen-desk terecht wanneer zij iets moeten regelen en niet precies weten waar te beginnen. Het platform biedt heldere uitleg bij veelvoorkomende situaties: van een DigiD aanvragen en inschrijven voor een opleiding tot het regelen van een studentenreisproduct of een persoonlijke OV-chipkaart. Ook jongeren die op kamers gaan, vinden er informatie over huurdersrechten, een mogelijke hogere studiebeurs als uitwonende student, adreswijzigingen, verzekeringen en mogelijke toeslagen.

Wat Digidingen-desk vooral waardevol maakt, is dat alle relevante informatie gebundeld is op één plek. Jongeren die voor één onderwerp komen, ontdekken vaak dat er méér is dat geregeld moet worden, en vinden daar direct duidelijke uitleg over. Zo helpt het platform hen om het totale plaatje te zien én direct hun zaken te regelen.

Wat jongeren ervan vinden
Om Digidingen-desk actueel te houden en goed te laten aansluiten bij de leefwereld van jongeren, onderzoeken we geregeld hoe 14- tot 21-jarigen het platform ervaren, welke informatie zij het meest waardevol vinden en welke thema’s zij nog missen. De eerste reacties van een recente peiling zijn positief. Jongeren waarderen vooral de overzichtelijke opbouw, de korte en behapbare teksten en het makkelijke taalgebruik. De gerichte stappenplannen helpen hen om snel duidelijk te krijgen wat ze moeten doen. Daarnaast noemen ze de verwijzingen naar hulpplekken een belangrijke meerwaarde, omdat deze hen direct verder helpen wanneer extra ondersteuning nodig is.

Enkele quotes van jongeren:

“Digidingen-desk is een website waar ik regelmatig gebruik van maak, omdat er op een overzichtelijke manier informatie te vinden is over (af en toe) best ingewikkelde onderwerpen. De website heeft een vrolijke, luchtige lay-out. Dit zorgt ervoor dat ik minder snel ontmoedigd raak dan bij andere stoffige websites met moeilijke, lange teksten. Bovendien weet ik op de website van Digidingen-desk heel snel de juiste informatie te vinden.”

“Ik denk dat veel jongeren vragen hebben over deze thema’s en Digidingen-desk maakt het overzichtelijk en informatief.”

“Het is een duidelijke website en fijn dat alles op één plek staat, in plaats van dat je op zes verschillende sites moet zoeken.”

Het onderzoek naar de ervaringen van jongeren met Digidingen-desk loopt nog. Daarom vragen we u als professional om de vragenlijst te delen met jongeren van 14 tot en met 21 jaar aan wie u lesgeeft of die u binnen uw organisatie ontmoet. Zo kunnen ook zij hun ervaringen delen. De vragenlijst is hier te vinden.

Hoe bereiken bezoekers Digidingen-desk?
Uit de gebruikscijfers blijkt dat het merendeel van de bezoekers Digidingen-desk vindt via doorverwijzingen op andere websites. Professionals en ouders vinden de site vooral via de website van Wijzer in Geldzaken en via diverse bibliotheekwebsites. Jongeren bereiken Digidingen-desk veelal via educatieve programma’s zoals Doe je Digiding! en DIGIT, en sinds kort ook via de ‘Checklist 18 jaar’ van de Rijksoverheid. Hierin worden jongeren na het invullen van de vragen doorverwezen naar de uitleg en checklist van Digidingen-desk. Ook scholen, welzijnsorganisaties, gemeenten en verschillende andere maatschappelijke partners verwijzen steeds vaker naar Digidingen-desk, wat aanzienlijk bijdraagt aan het bereik.

De verwijzing naar Digidingen-desk in de ‘Checklist 18 jaar’ van de Rijksoverheid

Oproep: samen werken aan ondersteuning jongeren bij digitale regelzaken
We zien dat we met Digidingen-desk steeds meer jongeren ondersteunen bij het regelen van hun digitale regelzaken. Tegelijkertijd willen we nog veel meer jongeren bereiken, zodat niemand buiten de boot valt in de digitale samenleving. We doen graag een oproep aan overheidsorganisaties, bibliotheken, scholen en welzijnsorganisaties om Digidingen-desk actief onder de aandacht te brengen van jongeren en hun ouders. Dat kan op verschillende manieren: via een verwijzing op de website van uw organisatie of door het tonen van Digidingen-desk op informatieschermen binnen de organisatie, via sociale mediakanalen of via een (nieuws)brief. In de toolkit van Digidingen-desk vind u materialen die u hierbij direct kunt gebruiken.

Heeft u tips?
Heeft u ideeën of tips om Digidingen-desk verder te verbeteren of zichtbaarder te maken? Laat het ons weten via digidingendesk@digisterker.nl.