Digisterker-Nieuwsbrief

December 2025

Kerstboodschap van Stichting Digisterker

Beste lezer,

Om te beginnen wens ik u namens Stichting Digisterker sfeervolle kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2026!

Alvorens met u terug te blikken op 2025, wil ik graag met deze kerstboodschap stilstaan bij een aantal ontwikkelingen in de samenleving die een breder perspectief geven op het werk van Stichting Digisterker. Werk dat we doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijke mensen de digitale ontwikkelingen kunnen bijbenen en ervan kunnen profiteren.

Het mooie van ons werk is, dat het zoveel betekenis heeft in de levens van mensen. Ook in het afgelopen jaar zijn er weer duizenden mensen op weg geholpen met het regelen van hun digitale zaken, bij de overheid, in de zorg en op andere gebieden. Met onze educatieve programma’s hebben zij op scholen, in bibliotheken en op andere plaatsen kunnen werken aan hun digitale competenties, dat wil zeggen aan hun kennis, vaardigheden en houding. Daardoor hebben ze meer grip op hun leven gekregen. Maar los daarvan, heeft dat ook gezorgd voor een sterkere onderlinge verbondenheid met medecursisten, medeleerlingen, docenten en begeleiders. Mensen leren de (digitale) wereld er beter door te begrijpen en te benutten, horen erbij en voelen zich niet in de steek gelaten door anderen of door soms moeilijk bereikbare overheids- en zorginstituties.

Dit is veel waard in deze onrustige tijden, waarin de verhoudingen in de wereldorde door elkaar geschud worden en mensen juist uit elkaar gedreven kunnen worden. Educatie is een tegenkracht die laat zien dat we met elkaar op de lokale schaal kunnen samenleven en kunnen werken aan een goede onderlinge verstandhouding. Met begrip voor elkaar, elkaar verder willen helpen en elkaar ondersteunen, beschermen we onze vrijheden en onze democratie. Daar kan ieder een steentje aan bijdragen en er het goede voorbeeld bij geven. En dat doen zeker de vele vrijwilligers en professionals die onze programma’s gebruiken. Zij helpen mensen verder en zorgen voor onderlinge verbondenheid. Daar zijn we trots op en daar willen we ze heel graag voor bedanken!

“Mooi, vooral mee doorgaan!”, zult u wellicht denken. Dat willen we maar al te graag. En dat kunnen we, is mijn overtuiging. En toch ben ik daar met mijn collega’s en onze partners in het werkveld na dit jaar niet gerust op en dat moet mij van het hart. In het afgelopen jaar zijn er verkiezingen geweest en partijen zijn nu bezig om een kabinet te vormen. Digitalisering komt daar nauwelijks op tafel, door andere maatschappelijke en de politieke vraagstukken die de aandacht opeisen. Dit, terwijl digitalisering één van de grootste bedreigingen voor onze vrijheid en democratische rechtstaat vormt. Natuurlijk, er is een Nationale Digitaliseringsstrategie van de overheid, waarin 6 prioriteiten worden genoemd om samen op digitalisering te kunnen versnellen. Slechts in prioriteit 4 (“De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in (digitale) dienstverlening”) lezen we iets over de burger, de rest gaat vooral over het op orde krijgen van de technische infrastructuur van de overheid. Ook belangrijk, natuurlijk. Zelfs in prioriteit 4 komt het belang van educatie en inclusie niet goed uit de verf. Veelzeggend in dit verband is, dat bij het verantwoordelijke ministerie van BZK de Directie Digitale Samenleving in het afgelopen jaar is opgeheven. De vorige staatssecretaris van Digitale Zaken, Zsolt Szabó, zei onlangs nog dat hij keuzes moest maken; hij noemde digitale toegankelijkheid en digitale inclusie “eigenlijk een hygiënefactor”. Daarmee suggereerde hij dat het dus geen prioriteit heeft, dat daarvoor geen beleid nodig is en dus ook geen middelen. Ik ben bang dat het zonder schoonmaakmiddelen toch een smeerboel gaat worden …

In het afgelopen jaar heeft Stichting Digisterker zich er voor ingezet om educatie onder de aandacht te brengen bij de politiek, bij ministeries, uitvoeringsorganisaties en het bibliotheeknetwerk. We werken daarin bijvoorbeeld samen met andere aanbieders van educatieprogramma’s voor burgers, zoals met Oefenen.nl en met SeniorWeb. Dat doen we, omdat we gezamenlijk aan een sterke educatieve infrastructuur voor digitale vaardigheden, digitale geletterdheid en digitale weerbaarheid willen bijdragen. In die samenwerking zoeken we ook meer de verbinding met en de financiering door overheidsorganisaties. Deze organisaties hebben er alle belang bij dat de burger gebruik kan maken van digitale overheidsdienstverlening. Vandaar dat we dit Educatie Digitale Overheid (EDO) noemen, als pendant van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Onze gedachte daarbij is dat mensen met goede informatie in het IDO verder geholpen worden met hun digitale regelzaken, en dat ze in het EDO worden geholpen om het te leren zo veel mogelijk zelf te kunnen doen. Daar gaan we in 2026 natuurlijk mee door!

Enkele hoogtepunten uit 2025

In 2025 waren er een aantal opvallende nieuwe ontwikkelingen waar Stichting Digisterker haar schouders onder heeft gezet. We bieden nu bijvoorbeeld ook het lesprogramma Doe je digiding! aan voor havo/vwo, naast de eerdere varianten voor (v)mbo en praktijkonderwijs. Deze nieuwe havo/vwo-variant hebben we in mei van dit jaar feestelijk gelanceerd.

Verder hebben we met steun van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de politie het lesprogramma ‘DigiVeiliger – zeker online’ ontwikkeld. Dit lesprogramma staat klaar om in 2026 gelanceerd te worden. Met dit lesprogramma leren mensen, onder begeleiding, hoe ze veilig en zeker online kunnen gaan. Met dit nieuwe lesprogramma gaan ze aan de slag met hun digitale weerbaarheid, kunnen ze oefenen en helpen we ze bij het aanleren van veilig online gedrag. We houden u op de hoogte van de beschikbaarheid van dit lesprogramma.

Het jaar 2025 was voor Stichting Digisterker tevens een jaar van introspectie: wie zijn wij, wat doen we zoal, wat zijn onze uitgangspunten bij het ontwikkelen van onze lesprogramma’s, hoe werken we, waarvoor staan we en wat motiveert ons? We hebben u daar in onze nieuwsbrieven wat van laten zien, bijvoorbeeld in de vorm van de credo’s van onze collega’s en het Ontwikkelmanifest van onze lesprogrammaontwikkelaars. We hopen dat u onze uitgangspunten herkent in hoe wij ons presenteren in het werkveld. Nu Stichting Digisterker steeds actiever wordt in dit brede werkveld van educatie en de digitale samenleving en daarin ook een erkende rol vervult, vinden we dat we onze identiteit ook mogen onthullen. Vanaf 2026 gaan we ons daarom positioneren met ‘Stichting Digisterker – Expertisecentrum Educatie voor de Digitale Samenleving’.

En verder in 2025 …

Overal in het land worden in bibliotheken en penitentiaire inrichtingen door medewerkers en vrijwilligers digitale vaardigheidscursussen aangeboden, zoals Digisterker – Werken met de digitale overheid en bij bibliotheken ook DigiVitaler – digitale zorg dichterbij. Daarnaast maken steeds meer jongeren op school door ons lesprogramma Doe je digiding! – jongeren en de digitale overheid kennis met de digitale overheid. En voor praktische hulp kunnen jongeren en hun begeleiders terecht op onze informatieve website Digidingen-desk – informatiepunt voor jongeren. Het dagelijkse werk van Stichting Digisterker bestaat vooral uit het ontwikkelen, maken, onderhouden en uitgeven van deze programma’s. Met name het onderhoud van de lesprogramma’s is intensief dagelijks werk, omdat actualiteit van het lesmateriaal essentieel is voor de gebruikers daarvan: cursisten, leerlingen en docenten. We vinden het verder belangrijk dat onze programma’s inhoudelijk goed aansluiten bij actuele ontwikkelingen in de samenleving. Dit heeft in het afgelopen jaar geresulteerd in nieuwe activiteiten en mooie ontwikkelingen. Een kleine greep daaruit vindt u hieronder.

  • Het lesprogramma 'Digisterker – Werken met de digitale overheid' is voor docenten en coördinatoren beschikbaar via digisterkercursus.nl
  • In 2025 zijn 218 docenten gecertificeerd voor het kunnen geven van de cursus ‘Digisterker – werken met de digitale overheid’
  • 342 gemeentelijke maatwerkmodules over de betreffende gemeentelijke digitale dienstverlening zijn geactualiseerd, als onderdeel van het Digisterker-cursuswerkboek
  • 26 themahoofdstukken zijn geactualiseerd
  • Bij alle themahoofdstukken en alle gemeentelijke hoofdstukken zijn stappenplannen en Digisterker Docent Demo's beschikbaar
  • Bij de cursus is de begrippenlijst geactualiseerd, die geschikt is voor de mobiele telefoon:
  • In de docentenhandleiding is een toelichting opgenomen met tips om de Digisterker Docenten Demo te gebruiken
  • Er is een handreiking ontwikkeld voor de lesprogramma’s van Digisterker en DigiVitaler met tips en ideeën om cursisten te bereiken en te motiveren
  • Er is een pagina ontwikkeld waar de materialen van Digisterker (en DigiVitaler) op te vinden zijn die van pas kunnen komen in het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)
  • De oefenomgevingen van DigiD zijn vernieuwd met nieuwe schermafbeeldingen, nieuwe vragen in de DigiD-quiz en de oefenomgeving voor de DigiD app is voorzien van een voice-over
  • Er is een stappenplan over DigiD aanvragen en activeren online gezet. Dit stappenplan kan worden uitgedeeld zodat mensen thuis op hun gemak rustig kunnen teruglezen welke stappen ze moeten zetten bij het aanvragen en activeren van DigiD
  • Er is een nieuw spel toegevoegd aan de Digisterker-spellendoos: Memory
  • Bij de gemeentelijke module is er een oefening toegevoegd over het verlengen van je rijbewijs
  • Bij de PowerPoint-presentaties van de dagindeling zijn er reflectievragen toegevoegd die de docent aan het einde van iedere les aan de cursist kan stellen om terug te blikken op de les
  • Er is een nieuwe werkvorm toegevoegd aan de Digisterker-spellendoos: stappen in de goede volgorde slepen
  • Logius en Stichting Digisterker hebben hebben hun samenwerking versterkt in een gezamenlijke sessie, waarin ze elkaar over en weer informeerden over ontwikkelingen. Hierdoor kunnen we nog beter aansluiten op wat inwoners nodig hebben om goed geïnformeerd te zijn en te kunnen leren over het gebruik van DigiD
  • Er is een training DigiD voor IDO-vrijwilligers in de Bibliotheek Deventer gegeven
  • Er zijn twee Digisterker-Deeldagen georganiseerd, voor de bibliotheken in Gelderland en Overijssel en voor de bibliotheken in Noord-Holland
  • Stichting Digisterker was aanwezig op de informatiemarkt bij het Congres City Deal Lokale Weerbaarheid CCV
  • Stichting Digisterker heeft een bijdrage geleverd aan Eenvoudig op internet, waarmee een breed scala aan eenvoudig leer- en oefenmateriaal van verschillende educatieve aanbieders op een plaats beschikbaar komt
  • Digisterker binnen detentie is door Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) landelijk ingekocht bij Stichting Digisterker voor alle 24 Nederlandse penitentiaire inrichtingen
  • Er waren 2 docenteninstructies voor DJI dit jaar. Totaal zijn nu 64 medewerkers/stagiaires getraind Digisterker-docent
  • Er is een monitor 'Gebruik Digisterker binnen Detentie' uitgezet
  • Kerngebruikers bij DJI zijn in diverse mailings geïnformeerd over docenteninstructies, lesmaterialen en ondersteunende materialen, zoals de ‘Handreiking Digisterker binnen Detentie – Tips voor een soepele uitvoering’
  • Er is een artikel verschenen: 'Digisterker in de praktijk gemaakt, over PI Achterhoek'

  • Het lesprogramma is voor docenten en coördinatoren beschikbaar via digivitaler.nl
  • In 2025 is aan 150 bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers de DigiVitaler-docenteninstructie gegeven
  • De lesmaterialen van DigiVitaler zijn in de loop van het jaar onderhouden. Vooral de uitlegvideo’s en de demo-omgevingen van de patiëntenportalen ziekenhuis en huisarts sluiten aan bij de functionaliteit en vormgeving van de meest gebruikte patiëntenportalen
  • Er zijn nieuwe lessen ontwikkeld over Mentaal Vitaal en Thuismonitoring
  • Bij de DigiVitaler-cursus is een begrippenlijst ontwikkeld, die geschikt is voor de mobiele telefoon:
  • Er is een praatplaat ontwikkeld over het patiëntenportaaal
  • Er is tijdens het Nationaal Bibliotheekcongres een sessie ‘Digitale zorg dichterbij’ verzorgd met Cubiss en het Zuyderland Medisch Centrum
  • Stichting Digisterker heeft deelgenomen aan co-creatie sessies 'proeftuinen Digitale Zorg en Welzijn' van de Alliantie Digitaal Samenleven
  • Er waren DigiVitaler-spreekuren voor bibliotheken die willen starten met DigiVitaler
  • Er zijn twee Digisterker-Deeldagen georganiseerd, één voor de bibliotheken in Gelderland en Overijssel en één voor de bibliotheken in Noord-Holland
  • Er is een ‘Handreiking bereik deelnemers Digisterker DigiVitaler’ gemaakt
  • Er is een ‘Handreiking DigiVitaler voor mensen met een visuele beperking’ gemaakt

  • Het lesprogramma Doe je digiding! - Jongeren en de digitale overheid is beschikbaar voor leerlingen in het praktijkonderwijs, vmbo, mbo, havo en vwo
  • Doe je digiding!–havo/vwo is in mei van dit jaar gelanceerd. Dat is gedaan tijdens een inspirerend evenement, waarbij onder andere panelgesprekken zijn  gevoerd met toonaangevende professionals uit diverse domeinen, als ook met jongeren die vertelden over hun ervaringen met digitale regelzaken
  • Dit schooljaar gebruiken al zo’n 2.200 docenten één van de varianten van Doe je digiding!
  • Naar aanleiding van verzoeken uit het onderwijsveld, is op een rijtje gezet op welke wijze Doe je digiding! aansluit bij de doelen van diverse vakken (zie artikel hierover)
  • Het programma 'Jongeren en de digitale overheid' is actief op sociale media, zie de LinkedIn-pagina
  • Er komt regelmatig een nieuwsbrief uit met als thema 'Jongeren en de digitale overheid'

  • Digidingen-desk – informatiepunt voor jongeren is een informatieve website voor jongeren, hun ouders en professionals, die jongeren helpt bij het regelen van digitale overheidszaken met o.a. achtergrondinformatie, stappenplannen en instructiefilmpjes; deze website is volledig vernieuwd en geschikt gemaakt voor mobiel:
  • Het pilotproject ‘Lokale samenwerking jongeren en digitale regelzaken’ is afgerond; de resultaten zijn behalve via een publicatie ook gedeeld via een online kennissessie met meer dan 100 deelnemers
  • Een andere opbrengst van het project bestaat uit vijf workshops waarmee zowel bibliotheekmedewerkers, jongerenwerkers, mentoren groepsgewijs voorlichting kunnen geven aan jongeren om hen bewust te maken van alle digitale regelzaken en hen te wijzen op hulpplekken
  • Om professionals te ondersteunen bij het voorbereiden en begeleiden van jongeren bij digitale regelzaken, zijn diverse trainingen ontwikkeld en verzorgd; hierbij gaat het om trainingen voor docenten en voor begeleiders van jongeren

Wij bedanken u …

De resultaten van het afgelopen jaar waren mogelijk door de samenwerking met vele organisaties. Graag willen we iedereen bedanken die bijdraagt aan onze programma’s. In het bijzonder de docenten die met hun inzet, begrip en geduld cursisten en leerlingen digitaal op weg hebben geholpen.

Namens alle collega’s van Stichting Digisterker kijk ik uit naar de samenwerking met onze netwerkpartners in het nieuwe jaar, met u.

Piet Boekhoudt
directeur Stichting Digisterker